tirsdag 28. oktober 2008

Operasjon Dagsverk

Ungdomstiden i Bangladesh er veldig forskjellig fra ungdomstiden i Norge. Mens jentene der er hjemme og hjelper til i huset, er vi på skolen eller hos venner. De ønsker å gå på skole, men mange får aldri den muligheten. Når vi er på skolen klager vi på alt, og mange vil helst bare være hjemme. Når vi vokser opp er det et selvfølge at vi drar på ferie, fester og tar en god utdannelse, mens livet til de unge i Bangladesh består mer av arbeid som er nesten likt store deler av livet. Utdanning er veldig viktig for å komme noen vei i livet. Det er vanskelig å tjene nok penger hvis du ikke har en utdannelse. Spesielt i Norge og vesten. I land som Bangladesh er det mer om å gjøre hva slags råvarer og materialer du har, og om du kan lage noe å selge. Jeg er veldig for Operasjon Dagsverk, for jeg synes alle unge i hele verden skal ha like muligheter, spesielt med tanke på utdanning. Det er en glede å kunne hjelpe andre, og ingen i Norge bør ha problemer med å avse en dag av deres utdannelse for å hjelpe de som trenger det mest. Det å delta på OD gir meg en god følelse, siden jeg vet jeg har hjulpet noen, og siden jeg tenker på hvordan andre unge får forandret livene sine på grunn av vår hjelp.

1 kommentar:

LK sa...

Fint å se at dere engasjerer dere i andres ve og vel, og ikke bare er opptatt av egen hverdag.