onsdag 15. oktober 2008

Nynorsk


Jeg syns nynorskstilen gik overraskende bra selv om det alltid blir en del feil fordi det er så mange andre regler enn i bokmål. Det aller vanskeligste i nynorsk må være verbbøying selvom stavemåter også er vanskelig. Mens jeg sitter og skriver nynorske tekster eller oppgaver blir jeg alltid veldig forvirret fordi jeg nesten aldri vet om jeg skal bruke de eller dykk i en setning. Når jeg endelig tror det har blitt riktig finner jeg ut at det selvfølgelig skulle vært omvendt. Så i tillegg til at jeg bør konsentrere meg ekstra mye om verbene, bør jeg lære meg de/dykk reglene også. Den enkleste måten er ved å pugge verbregler og de/dykk-regler. I tillegg er det alltid nyttig å lese en nynorsk bok...

Foto:www.flickr.com/photos/36613169@N00/966652474

Ingen kommentarer: