fredag 23. januar 2009

Lyrikk

Lyrikk Lyrikk LYRIKK
Lyrikk Lyrikk

Lyrikk er alt fra sanger og regler til dikt og korte fortelinger som handler om følelser og stemninger. I diktene jeg har valgt er det veldig tydelige følelser og det er god vår- pg sommerstemning.

Jeg synes ofte dikt kan være vanskelige å forstå, men det finnes utrolig mange dype, fine og morsomme dikt.
Diktene jeg har valgt heter "jeg velger meg april" av Bjørnstjerne Bjørnson og "Den ene dagen" av Inger Hagerup. Jeg valgte disse diktene fordi de handler om vår og sommer, som er mine favorittårstider. Diktene gjør meg glad, og jeg merker godt følelsene og stemningen.

Jeg fant diktene da jeg søkte litt rundt med ord som dikt, vår og sommer. Jeg lette blant annet på google, dikt.no og dikt.org. Inger Hagerups dikt husker jeg ikke hvor jeg fant, mens Bjørnstjerne Bjørnsons var lagt ut på en blogg.

Inger Hagerup
Inger Hagerup (f. Inger Johanne Halsør) var en norsk lyriker som ble født i Bergen og som levde fra 1905 til 1985. Hun ga ut mange diktsamlinger, blant annet Så rart! og Jeg gikk meg vill i skogene. Et dikt som fikk spesielt mye oppmerksomhet var Aust-Vågøy fra 1941 "De brente våre gårder. De drepte våre menn..." Hun var kommunist og medlem av det Norske
Kommunistiske Parti. Under andre verdenskrig flyktet hun og mannen Anders Hagerup til Stockholm.



Bjørnstjerne Bjørnson
Bjørnstjerne Martinius Bjørnson levde fra 1832 til 1910. Han er kjent for å være en av de fire store i den norske litteraturhistorien. Bjørnson var både forfatter, dikter og samfunns
debattant, og han fikk nobelprisen i litteratur i 1903. Noe av det han er mest kjent for å ha skrevet, er teksten til den norske nasjonalsangen Ja vi elsker.


Den ene dagen
Dette er et ganske langt dikt, og det handler om en sommerdag med alle de fine minnene et barn har hatt, en sommerdag for lenge siden. Temaet i diktet kan kanskje være at det er viktig å nyte sommeren mer som ung fordi da er inntrykkene mye sterkere, opplevelsene enda bedre, og fordi det er de minnene du skal spare på hele livet.

Jeg velger meg april!
Dette diktet handler om måneden april, og hvordan våren tar vek
k snøen og slipper til sommeren. April er en måned hvor det skjer mange forandringer i naturen, noe som viser tydelig at sommeren er på god vei
. Det er derfor jeg har valgt dett
e diktet, fordi følelsen av at sommeren er på vei er noe av det aller, aller beste jeg vet. Diktet kan symbolisere forandringer av alle typer, og følger prosessen der noe går fra en ting til en annen.


























KILDER:











Ingen kommentarer: