torsdag 5. februar 2009

Lyrikk - Sangtekster


Sangen jeg har valgt heter "Ballad om vintern" fra albumet ”Vatten Och Bröd” og er sunget av svenske Veronica Maggio. Musikken hennes føles veldig ekte og fra hjertet, men hun har ikke skrevet noe på dette albumet selv. Det er Stephan Gräslund som har laget både tekstene og melodiene.

 

Jeg har valgt denne sangen fordi jeg føler at teksten treffer meg, selv om jeg ikke hater vinter så mye som Veronica Maggio synger om. Sangen er rolig og den er veldig fin selv om den har litt melankolsk og trist uttrykk. Teksten og musikken passer godt sammen fordi begge er fine og søte samtidig som de har et negativt preg og skal virke litt triste.

Jeg synes dette er en veldig fin sang, og teksten passer veldig bra med årstiden. Hun synger om hvor grå og kjedelig vinteren er og hvor fine minnene fra sommeren er. Hun begynner sangen med sommer også går den gjennom høsten og til den grå, kjedelige vinteren.

Et sted i teksten synger hun om super8band. Jeg tror ikke det er viktig å vite hva det er, men det er sikkert en fordel. Det var vanskelig å finne ut av, men hvis ikke jeg tar helt feil er det et band fra Mexico, som spiller/ spilte emo(tional) musikk.

Det hun synger om er egentlig veldig tydelig, noe som gjør at det ikke er så mange språklige virkemidler eller noe å analysere. Dette er ikke en overfladisk sang, men den er ikke samfunnsorientert eller viktig på noen som helst måte annet enn at den er fin og at den kanskje kan lyse opp triste vinterdager. Grunnen til at jeg hører på den er bare fordi den er fin og jeg liker godt stemningen. I teksten kommer det tydelig frem at hun/tekstforfatteren ikke liker vinter.

Dette er en video av sangen live, men jeg synes den er mye finere når den er spilt inn.

Her er sangen på youtube!

 

Bildet av Veronica

Albumbildet

 

 

 

 

 

 

Ingen kommentarer: